MoodCoin – Am început săptămâna cum nu se poate mai bine, cu o discuție cu Gabi Dumitriu de la MoodCrawler. Mi-a propus o discuție despre proiectul la care lucrează de mai bine de un an și care acum începe să prindă elan. Am hotărât să îl dau ca exemplu pentru cei care vor să înțeleagă pe ce se bazează piața criptomonedei. Va spuneam, la GoanaDupăBitcoin, în seminariile noastre, că de pe urma criptomonedei poți să câștigi bani într-un milion de feluri. Tranzacțiile la zi sunt doar o mică parte dintr-un ecosistem bogat, pe care românii pot să îl exploateze.
MoodCrawler este o echipă românească care se folosește de criptomonedă pentru a crea un ecosistem bogat în utilizatori motivați. Vedeți diferența? MLM-urile fac exact reversul – aduc utilizatori motivați pentru a crea un ecosistem.
Discuția vine într-un moment cum nu se poate mai bun. Moment în care GoanaDupăBitcoin pregătește al șaptelea webinar bitcoin, pe tema afacerilor creative bazate pe criptomonedă.
Așa NU
Am discutat până acum foarte pe larg despre criptomonede neloiale, despre țepe și scamuri de care trebuie să ne ferim și cred că introducerea a fost clară. Monedele nu sunt un produs în sine, ele pot fi folosite doar în cadrul unui schimb. Atunci când o monedă este creată doar de dragul monedei, când ea nu are vreo utilitate clară și nu reprezintă un jeton de schimb pentru un produs sau un serviciu, ea nu are nici valoare. Este doar o informație disponibilă în eter, fără funcție și funcționalitate, o promisiune de îmbogățire bazată pe un singur lucru. Pe ideea că moneda respectivă va crește în funcție de câți oameni noi intră în sistem.
Promisiunea deci reprezintă doar faptul că la un moment dat oamenii vor acorda încredere monedei suficient cât aceasta să crească, în virtutea faptului că…oamenii sunt creduli. Asta este caracteristica monedei scam. Oamenii care vor să vă vândă monede pe care voi trebuie să le vindeți mai departe la un preț mai mare sunt doar participanți la un joc piramidal. Ei nu vor decat să vă pună pe o treaptă mai jos a piramidei decât a lor.
Așa DA
Astăzi vreau să vă prezint reversul – moneda utilitară. Are un proiect în spate, care crează un ecosistem bazat pe schimb real între oameni reali. Există o serie de monede care nu au la bază doar cumpărarea și vinderea de jetoane, în speranța că ne vom îmbogăți cu toții.
Am fost contactați săptămâna aceasta de Gabi Dumitriu, care ne-a vorbit despre proiectul lui, Moodcrawler. În cadrul Moodcrawler, moneda MoodCoin reprezintă o formă de incentive, un imbold pentru ca oamenii să facă schimb de informații și să se sprijine unul pe altul.
MoodCoin este bazat pe protocolul creat de Satoshi Nakamoto, pe blockchain, și vine cu o propunere interesantă. În termenii simpli pe care i-am înțeles eu, este un soi de întâlnire fericită între Quora, o rețea socială și criptomonedă.
Cum functioneaza
Să preuspunem că ai o problemă de rezolvat. Pe site-ul Moodcrawler, echipa dă un exemplu – ți s-a defectat mașina. Există întotdeauna soluția să postezi pe Facebook nevoia ta, după care cei care vor să te susțină…să dea like și share. Problema ta persistă, nimic nu s-a rezolvat. Nu ai făcut altceva decât să îți informezi prietenii în legătură cu problema ta și motivul pentru care o să întârzii la servici. Pe Moodcrawler însă ai putea să ai parte de susținere pragmatică. Un utilizator, să zicem cineva care a avut aceeași problemă sau care este de meserie mecanic, îți dă soluții concrete ca tu să îți rezolvi problema.
Propunerea creatorilor Moodcrawler este aceea de a oferi soluții reale, în lumea reală. Odată ce un utilizator vorbește despre o situație care trebuie rezolvată, ceilalți participanți vin cu soluții reale. Poate că cineva, în loc să dea ”like și share” sau ”retweet”, așa cum se întâmplă pe rețelele de socializare de până acum, va veni cu soluții pe care le puteți discuta, va intra în echipa ta de suport. Motivul pentru a face acest lucru este pentru că va fi răsplătit de către platfromă cu jetoane MoodCoin, monedele implementate în sistem.
Cu alte cuvinte, MoodCrawler crează o economie internă pentru cei care vor să se sprijine unii pe alții. Fie că este vorba despre ajutor umanitar, de consultanță și susținere emoțională sau de crearea unor echipe de lucru pentru diferite proiecte. Este vorba despre ideea de rețea socială dusă cu un pas mai departe. In lumea pragmaticului, un fel de Facebook al problemelor rezolvate.
De ce va crește MoodCoin in valoarea pe piață și care este valoarea platformei MoodCrawler?
Valoarea banilor este dată de încrederea pe care o investesc oamenii. De nevoia lor de a lua ceva simbolic, o fisă sau o bancnotă, și a crea un sistem de schimb în care sunt dispuși să primească acel ban pentru niște servicii sau produse.
MoodCoin are potențial fantastic din acest punct de vedere. Vine din start cu o serie de sugestii, de nevoi ale oamenilor care se pot rezolva pe platforma MoodCrawler. Aduce deci în prim-plan un produs important, nevoia de colaborare, pe care îl monetizează. Istoric vorbind, astfel de proiecte au avut succes. Quora are mii de utilizatori profesioniști care oferă sfaturi și soluții pragmatice. Internetul din ultimii ani îți oferă șansa să câștigi bani de pe urma abilităților tale, oricare ar fi ele. BlaBlaCar sau Uber au venit cu un sistem de taximetrie descentralizat prin care oamenii câștigă ceva bani suplimentari la final de lună. De ce nu s-ar face și o platformă pe care să poți să contribui cu cunoștințele tale. Sa poti face lumea mai bună și…în tot procesul, să faci ”bani de acasă, rapid și ușor”, vorba reclamei, doar că într-un cadru autentic?
Importanta comunitatii
Ideea în sine este foarte bună. Crează o comunitate solidă și un public care să se implice în ecosistem cu un scop precis. Astfel, comunitatea noii criptomonede devine una solidă. Dacă închidem cercul, este vorba despre ceea ce spuneam la început – o monedă trebuie să creeze o piață și doar asta poate să îi garanteze succesul.
Așadar, ideea că mood va crește în valoare este susținută de cât de mult credeți în acest tip de piață. Platforma Moodcrawler preia ce este mai interesant de la platforme ca Facebook, KickStarter, Quora, 7CupsOfTea și oferă totul sub forma unui pachet pe care să îl monetizezi. Ca și consultant într-o problemă pe care tu o stăpânești foarte bine, poți să câștigi bani frumoși. Ca utilizator care are o problemă de rezolvat poți obține susținere nebănuită.
ICO-ul și răsplătirea primilor veniți
Pentru început, cei de la MoodCrawler au lansat un ICO. În ICO-uri primești ocazia de a cumpăra criptomonedă la o fracțiune din prețul pe care se preconizează că aceasta îl va avea la momentul lansării pe platformele de schimb. În felul ăsta, contribui la dezvoltarea plaformei si te afli printre primii care investesc încredere în proiect. Ești răsplătit cu o criptomonedă, la preț mic, a cărei valoare va crește.
” Suntem în faza ICO – Initial Crowdfundin Offering. Asta înseamnă că oferim moneda la o fracţiune din valoarea la care anticipăm că va fi listată pentru a obţine un capital minim de investiţie. Capitalul iniţial se traduce în diferite plăţi şi cheltuieli de întreţinere. Partea bună e Moodcoin-ul a fost deja acceptat ca metodă de plată: pentru pachetul de sponsor web la Bitcoin Expo Londra ce a avut loc anul trecut; pentru dezvoltarea platformei şi a aplicaţiei web.” Explică cei de la MoodCrawler într-un comunicat.
În final nu putem decât să susținem proiectul și să îl dăm ca exemplu. Când vreți să alegeți o monedă în care să investiți, uitați-vă întâi la felul în care crează o piață și o comunitate.