CoinTelegraph s-a folosit de experiența câtorva fondatori de startup-uri pentru a-și face o idee în legătură cu lucrurile de evitat pentru antreprenorii aspiranți atunci când își încep propria afacere în industria criptomonedei, ceea ce pentru mulți este un teritoriu virgin.
Ar fi interesant să vedem niște startup-uri în spațiul autohton. Băncile din România încă joacă un rol de spectatori în FinTech, iar acest lucru se întâmplă cel mai probabil doar pentru că nu li se prezintă proiecte. E bine să luăm în calcul faptul că în ultimii ani au finanțat tot felul de proiecte sociale, culturale sau de dezvoltare, din care nu au alt avantaj decât niște scutiri de taxe. Puse față în față cu un proiect bine pus la punct din domeniul tehnologiei finanțelor, este greu de crezut că l-ar refuza. Așadar salutăm programatorii din România (nu sunt nici puțini și nici neinstruiți) și le urăm succes.
Înainte ca marile bănci să înceapă să privească cu seriozitate moneda bitcoin, câțiva vizionari au realizat potențialul acestei noi tehnologii încă de la începutul jocului. De atunci și până acum mulți și-au început propriile companii, printre care CoinBase și BitPay, în timp ce aventurile altora s-au dezumflat sau au căzut victime la condițiile de ”vest sălbatic” al acestui spațiu volatil. Așadar care sunt cele mai comune greșeli pe care le fac antreprenorii bitcoin? În următorul top, vom vedea lucrurile pe care trebuie să le faci și cele pe care să le eviți atunci când îți începi propriul startup bitcoin pentru a-ți optimiza șansele de succes în această industrie nouă.
1 – Nu îți impune produsul dacă nu este pregătit
S-ar putea să pară de la sine înțeles, dar mult prea multe startup-uri au făcut această greșeală, promovând un produs care nu este pregătit pentru piață, sau și mai rău, unul care nici măcar nu este operațional.
Produsul tău funcționează? Dacă da, nu numai că va demonstra clienților și potențialilor investitori că ești pe bune, dar va înlesni încrederea și îți va da feedback care poate fi folosit pentru a-ți îmbunătăți produsul.
Simon Dixon, director la BnkToTheFuture, o platformă de investiții online care a trecut recent de borna de investiții de 10 milioane pentru startup-uri blockchain, a explicat mai în detaliu ce înseamnă acest lucru.
”Ne place să invetim în afacerile Blockchain în care ne putem juca deja cu tehnologia. Ne place să vedem cum clienții o folosesc și ce spun despre ea. ”
Fără un produs tangibil, ideea ta s-ar putea să atragă oameni care cred în tine sau chiar să ai o campanie de crowdfunding de succes. Cu toate acestea, nu toate companiile se numesc Ethereum, care a fost criticat cum că ar fi ”praf în ochi” de către unii. Este adevărat că un program are nevoie de timp pentru a fi dezvoltat, testat și pus la punct, dar o soluție prezentată într-o formă cât de cât finală va fi cu siguranță mai atractivă pentru utilizatori și pentru investitori.
”Cred că climatul curent este unul de neîncredere așa că v-aș sfătui să nu spuneți prea multe înainte să aveți ceva real și tangibil pe mână” a adăugat Dor Konforty, director la Synereo, o platformă socială total descentralizată. ”Nu este vorba atât despre a fi gata de scos pe piață, cât despre o tehnologie funcțională”
2 – Nu prezenta ideile investitorilor
Invenția bitcoin-ului a deschis uși către o nouă gamă de posibilități în jurul tehnologiei blockchain. Sute, dacă nu mii, de idei noi au apărut în mințile antreprenorilor ambițioși, de la noi metode de plată și până la a merge literalmente pe lună și înapoi folosind blockchain-ul pentru explorarea spațiului.
După spusele lui Dixon ”ideile legate de bitcoin sunt finanțate în mod normal de finanțatori. Produsele lansate care au clienți și o echipă în spate sunt finanțate de investitori”
Cu alte cuvinte, ideile se vând 3 la 10 000. Așadar, investitorii sunt atrași nu doar de idei promițătoare ci de preferat de un produs lansat care și-a stabilit deja baza de clienți, împreună cu o echipă de suport pentru dezvoltare din acel punct mai departe.
Asta se întâmplă pentru că investitorii nu agrează riscurile. Un brand cu un produs gata făcut, o echipă experimentată în spate și o viziune deja clară are o șansă mai mare să reușească, în fața unei idei care încă nu s-a materializat, indiferent de cât de bine ar putea să sune sau cât de elegantă ar fi prezentarea în PowerPoint.
”Articulează clar o problemă din lumea reală pe care startup-ul tău să o rezolve și să îi cuantifice valoarea” adaugă Gregory Simon, din partea Ribbit.me
Produsul tău se adresează unei probleme din lumea reală? Cât este de mare potențialul de profit al soluției? Toate acestea sunt lucruri deosebit de importante pe care trebuie să le iei în seamă înainte să mergi cu o prezentare în fața eventualilor investitori.
3 – Nu folosi ”blockchain-ul” dacă nu e neapărat nevoie
”Chiar e nevoie să folosești blockchain-ul pentru problema pe care încerci să o rezolvi?” întreabă Konforty. Și continuă: ”Prea multe proiecte cripto văd blockchain-ul ca soluția universală pentru toate problemele, fără să se mai gândească să exploreze mai în profunzime probleme pe care încearcă să le rezolve pentru a vedea dacă ceea ce are blockchain-ul de oferit este de fapt relevant pentru proiecutul lor”
Într-adevăr, multe firme, mai ales în finanțele tradiționale, au sărit calul, folosind ”blockchain-ul” doar pentru a atrage atenția, divorțându-l de bitcoin pentru a crea o imagien de savanți în tehnologie și pentru a eticheta compania ca fiind avantgardistă.
”A deveni o situație de genul ”și eu”, în care oamenii vor produse legate de blockhain în loc să rezolve problema utilizării unor mijloace noi” a adăugat Konforty.
Așadar întrebați-vă dacă produsul vostru se bazează pe blockchain pentru a funcționa. Îl puteți folosi pentru tranzacții, registre sau straturi de date sau pentru alte aplicații? Dacă nu, atunci ar fi mai bine să mergeți pe calea bătută pentru a evita dezamăgirile.
4 – Nu fiți anonimi
Anonimitatea este foarte bună dacă ești un utilizator care pune preț pe datele personale. Totuși, executivii pentru care succesul campaniei depinde de reputație nu trebuie doar să fie vizibili, trebuie să fie și oameni în carne și oase care interacționează cu clienții și parteneri de afaceri.
Un semn distinctiv al celor care încearcă să păcălească este o companie fără o pagină care descrie echipa, fără fotografii ai membrilor pe site. Chiar dacă unii care vor să fraudeze sunt destul de tupeiști încât să își dezvăluie identitatea, cei mai mulți preferă să își păstreze identitățile secrete și să fugă cu banii înainte să se așeze praful.
”Transparența este vitală pentru viitorul succes al companiei și este o parte importantă a încrederii” spune Ronny Boesing, director al CCEDK, ”Este factorul uman care este vital pentru succes, care este imposibil dacă rămâi anonim”
Având o echipă transparentă despre care oamenii știu că este formată din oameni adevărați va da mai multă încredere în produse și companie ca întreg.
5 – Nu îți ține toate ouăle în același coș
Dacă în sfârșit începi să vezi un flux de fonduri – începând cu crowdfunding, investitori, vânzări etc – următoarea mișcare este să te asiguri că acele fonduri sunt securizate. Incidente ca țeapa Mt. Gox ne-au învățat că atunci când depozitezi moneda digitală într-un singur loc, practic le urezi un călduros ”Bine ați venit” hackerilor, dar și autorităților care vor să îți confiște fondurile dacă îți cataloghează activitățile ca fiind ilegale.
”Situația este mai bună decât era acum câțiva ani, dar din păcate dacă startup-ul tău este cât de cât conectat cu tehnologia blockchain sau cu bitcoin-ul, te poți aștepta să ți se închidă conturile fără a fi anunțat în avans” explică Gregory Simons. ”Nu e vorba de faptul că băncile urăsc moneda bitcoin – este vorba despre nesiguranța regulatorie și despre riscul contrapartidei care duce la aceste decizii. Este o idee bună oricum să ai mai multe conturi bancare, pentru orice eventualitate.” Concluzionează acesta.
Mai multe portofele, stocare la rece, multisig, conturi cu împuternicire legală și alte măsuri de securitate ar ajuta uc toate să asigure stocarea sigură a banilor. Pentru că ce ar putea fi mai rău decât să ai succes atunci când strângi fondurile, iar apoi să le pierzi din cauza unei scăpări care ar fi putut fi rezolvată atât de simplu.