Cum sa faci un ICO? Lansarea unui token rămâne una dintre cele mai populare metode de strângere de fonduri pentru finanțarea proiectelor blockchain. Indiferent că este vorba despre un ICO clasic, de un IEO (Initial exchange offering) sau STO (Security token offering), etapele de lansare sunt aproximativ aceleași.
În cea mai mare parte, succesul unui proiect cripto depinde de respectarea unor pași complicați ce necesită eforturi semnificative.
Cei interesați să lanseze un proiect cripto trebuie să ia în calcul faptul că sunt necesari bani, timp și efort. În medie, costul de lansare al unui ICO este de aproximativ 60.000$ și durează între șase luni și un an.
Asadar, cum sa faci un ICO? Un proiect ICO trebuie să urmeze o serie de etape de care depinde succesul său:
Identificarea unei idei cu potențial
Un proiect de succes trebuie să ofere o soluție de care piața are nevoie și această soluție ar trebui să fie în mod obiectiv mai bună decât ceea ce oferă concurența. Asta înseamnă că trebuie să aveți o înțelegere aprofundată a acestei piețe, să cunoașteți publicul țintă și să evaluați dacă vor fi dispuși să vă dea banii necesari.
Tip: Verificați review-urile de ICO realizate de personalitățile populare din comunitate pentru a identifica ce concepte stârnesc entuziasm. De asemenea, acordați atenție aspectelor care generează neîncredere sau critici.
Evident, dacă proiectul caută să obțină fonduri prin intermediul unui ICO, va avea propriul său token. Potrivit datelor CoinMarketCap, există în prezent peste 2300 de criptomonede.
Pentru a supraviețui acestei competiții, trebuie să existe cerere pentru acest token. Acesta trebuie să fie integrat în proiect într-un mod util și semnificativ, să devină o parte esențială și integrată a produsului.
Multe proiecte au eșuat deoarece au încercat să introducă ideea de cripto într-un proiect ce nu are nicio legătură cu blockchain.
Tip: Înainte de a lansa proiectul, trebuie să efectuați o cercetare de piață semnificativă. Proiectul vostru va fi în competiție cu toate celelalte ICO-uri ce se derulează în același timp, nu doar cu cele care lansează idei similare.
Verificarea legalității
Proiectele ICO, sunt în prezent, cel mai reglementat aspect al pieței cripto și sunt în atenția autorităților din cauza numeroaselor proiecte frauduloase.
Cu toate acestea, în majoritatea țărilor, ofertele inițiale de monede sunt fie legale, reglementate, fie vor fi reglementate în viitorul apropiat. Până în prezent, numai China și Coreea de Sud au interzis în mod explicit ICO în jurisdicțiile lor respective.
Majoritatea țărilor solicită de asemenea realizarea de măsuri KYC/AML pentru investiții în proiecte cripto. Dacă nu cunoașteți detaliile legale, riscați ca proiectul să fie închis din cauza nerespectării legii.
În cazul STO, regulile sunt și mai stringente. Este o idee bună să apelați la serviciile unui avocat care să vă ajute să navigați legislația cu privire la criptomonede atât la nivel local, cât și la nivel internațional.
Tip: Alegeți o țară cu reguli clare pentru înregistrarea proiectului. Malta, Elveția și Singapore de exemplu au o legislație prietenoasă și personal specializat care vă va simplifica procesul de înregistrare. O firmă înregistrată oficial generează mai multă încredere decât o echipă de dezvoltatori.
Luați în calcul și aspectele cu privire la impozitarea activității. Taxele aplicabile sunt relevante nu doar pentru dumneavoastră, ci și pentru investitori.
Nu numai că trebuie să respectați toate legile și reglementările relevante, dar trebuie să fiți complet transparenți în modul în care veți gestiona banii oamenilor. Cheltuielile, taxele, retragerile de fiat și orice alte aspecte financiare ale proiectului trebuie gândite în detaliu.
Crearea tokenului
La intrebarea „cum sa faci un ICO?”, un rol deosebit de important il joaca crearea tokenului – monedei. Arhitectura tehnică este scheletul care susține întregul proiect. Tehnologia blockchain și tokenul în sine sunt esențiale pentru funcționarea corectă a ecosistemului pe care doriți să îl creați.
Stabiliți câte tokenuri veți emite și modul în care vor fi distribuite. În funcție de acest plan, alegeți platforma pe care îl veți emite.
Când vine vorba de platformele blockchain folosite pentru a emite tokenuri, piața oferă destul de puține opțiuni. Conform datelor ICOWatchList, 80% dintre proiecte utilizează platforma Ethereum, în timp ce 7% optează pentru dezvoltarea propriilor platforme personalizate. Celalate plaforme precum Waves, NEO, NEM sau Hyperledger au o cotă combinată de piață de maxim 4%.
Crearea tokenului în sine este un proces relativ ușor, mai ales atunci când vine vorba de Ethereum ERC20. Dezvoltarea unui blockchain propriu este mult mai complicată și poate necesita angajarea unui specialist.
Tip: Un proiect care are un prototip funcțional atrage mult mai multă încredere din partea investitorilor. Ei au posibilitatea de a vedea cum funcționează proiectul propus și cresc astfel șansele să investească în el.
Etapa următoare este de a stabili modul în care veți vinde tokenul. În prezent, majoritatea proiectelor au trei etape – vânzare privată, pre-sale și ICO propriu zisă. Puteți opta de asemenea pentru lansarea tokenului pe un exchange – așa numitul IEO (Initial exchange offering). Proiectele ce au optat pentru utilizarea acestei metode au avut un succes semnificativ în strângerea de fonduri.
Creați un whitepaper
Whitepaper-ul este un document tehnic care descrie întregul proiect în toate detaliile posibile. În mod ideal, ar trebui să acopere literalmente totul: analiza pieței, viziunea dvs. asupra proiectului, strategia sa de dezvoltare, arhitectura și scopurile, informații despre token și distribuția acestuia, aspecte legale, resursele disponibile, o descriere a echipei dvs., și așa mai departe.
În cazul în care ați optat pentru dezvoltarea propriului blockchain sau cod, este bine să oferiți și un link către contul de GitHub.
Tip: Creați două versiuni de prezentare. Una ce include toate aspectele tehnice pentru investitorii interesați de detalii și o versiune simplificată pentru cei care nu au cunoștințe tehnice.
Creati un site de prezentare
Site-ul proiectului este de asemenea extrem de important. Cele trei aspecte ce prezintă interes pentru public sunt scopurile proiectului, echipa și măsurile de protecție ale investiției.
Asigurați-vă însă că site-ul include toate informațiile relevante pentru proiect într-o formă ușor de vizualizat.
De exemplu, a secțiune importantă a site-ului este roadmap-ul care ar trebui să conțină obiective clare și realiste și să stabilească termene pentru ele. Un roadmap care relevă că etape importante au fost deja realizate va oferi investitorilor mult mai multă încredere în proiect.
Tip: Includeți biografii ale membrilor echipei și o secțiune de FAQ care să explice aspectele de interes pentru investitori. Evitați clișeele de tip cronometru/countdown sau declarații exagerate care bat la ochi.
O recomandare bună este să verificați listele de red flags ale autorităților de reglementare care pot caracteriza un proiect scam. Nu vă doriți ca site-ul de prezentare să includă astfel de aspecte.
Elementele de securitate
Asigurați-vă de asemenea că site-ul este rezistent la atacuri sau la trafic intens. Au existat cazuri în care site-urile de ICO au fost victime ale atacurilor care au înlocuit adresele de portofel și au provocat pierderea fondurilor.
Luati in considerare angajarea unui specialist pentru a construi si a proiecta site-ul. Acesta ar trebui să includă:
- Descrierea ICO-ului dvs și eventual o prezentare video;
- Descrierea produsului dvs și eventual link către prototip;
- Roadmap: ce, când și cum veți face;
- Echipa: fotografii de înaltă calitate, biografii scurte, linkuri către rețele sociale;
- Informații de contact și link-ul contului de rețele sociale al proiectului;
- Legături către articole și publicații, clipuri video de prezentări și discuții;
- Documente: termeni și condiții, whitepaper, aspectele legale;
- Formular de înscriere;
- Parteneri, consilieri, investitori timpurii.
Tip: Dacă dezvoltați un proiect global, luați în considerare traducerea site-ului dvs. în mai multe limbi. Asigurați-vă că angajați traducători de calitate pentru a evita erori neprofesionale.
Promovarea proiectului
Aceasta este cea mai importantă și dificilă etapă de lansare a unui proiect. Activitățile de PR și marketing sunt esențiale pentru succesul ICO-ului. Sunt de asemenea și cele care necesită cele mai multe fonduri.
Deci, asigurați-vă că ați alocat o sumă substanțială de bani pentru marketing. Prețurile pentru listele de informații plătite pot varia în mod drastic de la aproximativ 400 $ la 15.000$. De exemplu, un manager al comunității bun, care va fi responsabil de fluxurile de rețele sociale ale proiectului dvs. vă va costa cel puțin 2.000 de dolari pe lună.
Asigurați-vă că utilizați anunțuri plătite precum Google Ads, anunțuri pe forumuri și așa mai departe.
Planificarea unei campanii PR depinde de publicul țintă, așa că asigurați-vă că alegeți spațiile corecte de promovare.
Tip: O comunitate social media mare este un avantaj în lansarea unui ICO. Analizați opțiunea de a oferi bounties – programe ce implică recompense financiare pentru activitățile de PR ale utilizatorilor. În esență, aceasta înseamnă plata oamenilor pentru promovarea ICO pe forumuri, postări pe social media, bloguri și așa mai departe.
FOMO
Întreaga piață cripto este condusă de o forță deosebit de puternică: FOMO – teama de a rata o oportunitate majoră. Cu cât se va discuta mai mult dspre proiect, cu atât mai mulți investitori vor fi interesați să participe.
Comunicarea constantă este cheia succesului. Veți avea nevoie de o echipă specializată care să posteze constant pe social media: forumuri, Twitter, Facebook, Reddit și alte canale similare.
Asigurați-vă de asemenea că proiectul este listat pe site-urile specializate pe ICO-uri și că are review-uri relevante.
Dacă optați pentru trimiterea unui newsletter, evitați totuși să exagerați cu numărul de e-mailuri. Riscați să fie marcate ca spam și să nu vie luate în considerare.
Lansarea de ICO
După tot acest effort, este momentul lansării oficiale a ICO-ului. Stabiliți pe ce perioadă doriți să derulați vânzarea de tokenuri. Din punct de vedere statistic, cele mai de succes ICO-uri au durat în medie 40 de zile.
Tip: În ultimul timp, IEO-urile au devenit o metodă populară de lansare de proiecte. Au avantajul că se finalizează în câteva minute sau chiar secunde, deoarece simplifică procesul de participare. În plus, verificările realizate de platformele specializate înainte de listarea proiectului reprezintă un plus în ochii investitorilor.
În perioada de derulare a ICO-ului trebuie să asigurați reacție la întrebările publicului 24/7. O altă regulă de bază este să nu modificați sub nicio formă targetul în perioada de ICO.
Post-ICO
Cei care au ratat oportunitatea ICO-ului pot dori să se implice mai târziu. Rezervați o parte din buget pentru listarea tokenului pe exchange-urile importante. Acest lucru va oferi celor interesați oportunitatea de a participa la proiect și va sprijini dezvoltarea acestuia.
Dacă ICO-ul a fost un succes, înseamnă că comunitatea și-a îndeplit rolul. Acum este rândul proiectului să își îndeplinească promisiunile. Continuați să urmați roadmap-ul și încercați să oferiți cât mai multă valoare clienților și titularilor de tokenuri.
Cum sa faci un ICO? Daca am omis ceva in acest ghid, va rugam sa completati in rubrica comentarii.