Se vrea ca intermediarii bitcoin să fie eliminați de pe Internet? A fost odată ca niciodată…o vreme când tranzacțiile între oameni se făceau față în față…când oamenii cumpărau metamfetamine de la farmacie (da, ai citit bine – metamfetamine) și știau cum arată farmacistul și cum îl cheamă...Tipul de la care îți cumpărai mașina, avea și el un nume și o figură cunoscută. La fel și florarul, doctorul, mecanicul, măcelarul și toți cei cu care tranzacționai.
Acest lucru crease un sistem în care reputația era foarte importantă, iar reputația îi făcea pe oameni să se gândească de două ori înainte să fure unii de la alții. Până la urmă, înșeli un client, acesta o să le spună prietenilor, iar prietenii…prietenilor lor. Afacerea va avea de suferit, și riști să pierzi mai mult decât câștigi dacă îți înșeli clienții.
Dar dacă ai putea să ai o afacere și să nu îți dezvălui niciodată numele, nimeni să nu știe cum arăți? Dacă profitul atunci când înșeli pe cineva sau chiar pe mai mulți clienți este mult mai mare decât acela de a oferi servicii de calitate și la timp? Acest lucru se poate întâmpla doar dacă nimeni nu știe cum arăți și cum te cheamă. Cu alte cuvinte, dacă nu ai cum să îți distrugi reputația.
Asta oferă Internetul – oportunitatea de a face afaceri fără a ne asocia figura sau numele cu acestea. Fără o reputație personală. Și deși abilitatea a fost o adevărată binecuvântare din unele puncte de vedere, s-a dovedit a fi un blestem în rest.
Înșelăciunea recentă a magazinului online Evolution – atunci când fondatorii au fugit cu 12 milioane de dolari în bitcoin-i – este doar unul din multele exemple. Fiecare poveste tristă spune un lucru clar – că problema nu o să dispară de la sine. Nu înainte de a elimina în totalitate intermediarii bitcoin și terții de pe Internet.
Cum rămâne cu sistemul multisig?
Au fost tot felul de încercări revoluționare de a rezolva problema tranzacțiilor de Bitcoin-i multisignature. Multisig, cum mai este numit, crează un fel de situație în care fondurile nu pot fi mutate fără două din trei semnături – din partea cumpărătorului, a vânzătorului și a agentului cu împuternicire legală. Dar acest lucru nu elimină problema terțului care nu este de încredere – agentul împuternicit. Acesta poate oricândface un aranjament cu vânzătorul să împartă banii dar să nu trimită produsul cumpărătorului, sau poate refuza să semneze tranacția lăsându-i pe ceilalți doi cu ochii în soare. Dacă vânzătorul și cumpărătorul nu ajung la o înțelegere, fondurile rămân înghețate pe o perioadă de timp nedeterminată.
Infamul magazin Evolution oferea tranzacții de acest tip – multisignature, dar nu mulți dintre clienți se foloseau de el. Chiar dacă ar fi făcut-o, tot ar fi fost supuși la riscurile despre care am discutat mai devreme.
Dacă intermediarii bitcoin nu pot fi de încredere – și până la urmă sunt niște oameni pe care nu îi cunoști – cum poți să cumperi și să vinzi pe internet ceva fără să îți faci griji?
Pierderile nu pot fi eliminate, dar pot fi aduse la un minim
OpenBazaar, un protocol descentralizat pentru cumpărături și vânzări este unul dintre exemplele de soluții de cumpărare care elimină intermediarii bitcoin. Dezvoltatorii săi au publicat recent aceste cinci avantaje care, cred ei, vor duce la la o descentralizare completă a comerțului online:
1. Piețele sunt rezistente. Nu există un punct central de control care să poată fi dărâmat, nici de agenți externi nici de unii interni
2. Fondurile nu sunt supuse unui control central. Nu există o autoritate centrală în care să investești încredere și nici un jackpot pe care să vrei să îl furi. Indivizii controlează fondurile direct și cel mai probabil folosesc sistemul multisig pentru tranzacții.
3. Nu există comisioane. Schimburile se fac direct între părți, nu există operatori de site care să își oprească o parte pentru ei.
4. Nu există agregare de date. Operatorii de site (și hoții de date) profită de agregarea datelor în sistemele centralizate, dar sistemele centralizate nu au o comoară de date îngropată pe undeva prin sistem, deci este un motiv în minus să fie vizate.
5. Încrederea și reputația sunt dinamice. Într-un sistem centralizat ești forțat să ai încredere în operatorii site-ului, iar sistemul de reputație este static și determinat de operatorii de site. Într-un sistem descentralizat, nu trebuie să ai încredere în altcineva. Sistemul de reputație poate apărea fără vreun control sau cenzură din partea autorităților centrale
Reputația la locul ei (virtual)
Se pare așadar că într-o piață fără agenți împuterniciți centrali, reputația poartă în continuare un rol important. Nu știi neapărat numele vânzătorului sau cum arată acesta. Teoretic, Internetul îi permite să înșele fără să își dezvăluie identitatea. Totuși, este mai puțin motivat să facă asta timp cât nu îl tentează 12 milioane de dolari în bitcoini. Când nu are pe mână decât proprii bani virtuali, este mult mai probabil să fie onest. Este singura metodă de a scoate un profit.
Modelul descentralizat, fără intermediari, a început deja să facă minuni când vine vorba de bani. Iar protocoalele de cumpărare descentralizate cum este OpenBazaar, Nxt Marketplace și FreeMarket refac comerțul și felul în care Bitcoinul își propune să reinventeze banii. Cei ca Bitnation au în plan să schimbe chiar noțiunea de ”conducere”.
Tot ce poate să fie descentralizat, va fi descentralizat.