În luna februarie, autoritățile financiare din Elvețai și Germania au făcut primii pași în clarificarea reglementărilor aplicabile ICO, un domeniu ce s-a demonstrat a fi foarte greu de legiferat. Documentele oficiale publicate clasifică tokenurile și clarifică legislația pe care inițiatorii de ICO trebuie să o respecte.

La jumătatea lunii Februarie, în urma numeroaselor solicitări de informații, Autoritatea de Supraveghere a Piețelor Financiare din Elveția (FINMA) a publicat un ghid aplicabil ICO care include detalii cu privire la legile aplicabile strângerilor de fonduri și gradul de supraveghere la care vor fi supuse aceste inițiative.


În declarația publicată de FINMA se subliniază faptul că tokenurile trebuie să respecte anumite legi în funcție de categoria în care se încadrează:

  • tokenurile tip instrument de plată, care nu au alte funcții sau legături cu alte proiecte de dezvoltare. Acestea vor fi supuse legislației anti-spălare de bani, dar nu vor fi tratate ca titluri de valoare. Asta presupune că intermediarii financiari (precum exchange-urile) sunt obligate să ”stabilească identitatea deținătorilor și a beneficiarilor”.
  • tokenurile utilitare – al căror scop este de a fi folosite pentru accesarea unor aplicații sau servicii specifice. Atâta timp cât aplicația/serviciul nu reprezintă o investiție în termeni economici, atunci tokenurile nu sunt considerate titluri de valoare.
  • tokenuri de tip active (asset tokens) – care reprezintă o parte din bunurile companiei emitente sau îndreptățesc titularul la o parte din veniturile/profiturile obținute de emitent (în mod similar cu acțiunile deținute într-o firmă listată la bursă). Acestea sunt considerate titluri de valoare conform legii și vor fi tratate în mod similar cu obligațiunile sau acțiunile dintr-o firmă. Legea în acest caz prevede că emitenții trebuie să pună la dispoziția cumpărătorilor ”un set de informații clare și ușor de verificat”.

Un token poate fi inclus în mai multe categorii și va fi evaluat din perspectiva legislației aplicabile pentru toate categoriile în care se încadrează.
Directorul FINMA, Mark Branson, a declarat:

”Considerăm că această abordare echilibrată va permite inovatorilor legitimi să își gestioneze activitatea ICO în conformitatea cu legislația existentă, astfel încât proiectele inițiate să ofere protecție investitorilor și să asigure integritatea sistemului financiar”.

În mod similar, Autoritatea Federală de Supraveghere Financiară din Germania (BaFIN) a emis o declarație care să clarifice modul în care activitatea ICO se poate derula legal. Spre deosebire de Elveția, Germania a decis să evalueze fiecare ICO în parte din perspectiva legislației aplicabile.

”Operatorii care doresc să lanseze ICO pe teritoriul Germaniei au posibilitatea de a obține consultanță din partea BaFin din perspectiva stabilirii în ce arii legale se încadrează, deoarece tokenurile pot reprezenta diferite tipuri de instrumente financiare, de la metode de plată la obligațiuni”.

Astfel, este recomandat ca înainte de a lansa un ICO, inițiatorii să ia legătura cu birourile locale ale BaFin pentru a clarifica aspectele legale.

Inițiativele Elveției și Germaniei sunt primii pași făcuți de autorități în reglementarea ICO, mai multe țări europene având în lucru în prezent proiecte de legi aplicabile în acest domeniu. Guvernul spaniol a anunțat că lucreză în prezent la un set de legi care să ofere stimulente companiilor blockchain, autoritatea financiară din Gibraltar lucrează la reglementarea ICO, iar Comitetul de Trezorerie al Marii Britanii a inițiat o investigație în domeniul blockchain și al reglementărilor necesare pentru a asigura integrarea acestuia în peisajul financiar și a proteja publicul de riscuri financiare.