Bitcoinul în presă — Ai auzit că bitcoinul a murit? Sau despre noua monedă care o să fie noul ethereum? A, și a apărut o criptomonedă numită verge, experții dau ponturi că o să crească anul ăsta. Și să nu uităm de ripple. Ai face bine să îți pui la borcan ripple la 3 dolari. Navigarea în spatial cripto este destul de dificilă și pentru cei mai experimentați. Pentru publicul general însă, care își ia știrile din presă, situația e și mai proastă. Rapoarte dezinformate și articole sponsorizate publicate ca „știri” răspândescs și mai multă confuzie pe piață.

Cum s-a răspândit confuzia

Bitcoinul în presă — Când bitcoinul a ajuns la prețuri record în decembrie, presa mainstream i-a cântat imnuri. Dintr-o data, toată lumea, de la bunica la metaforicul lustruitor de pantofi aveau o părere despre criptomonede. Masele și-au trimis depozite la schimburi ca să își înmoaie degetul pe piață. Când piețele au început să cadă în ianuarie, acești noi intrați pe piață s-au ars cel mai tare. Mulți au fost șocați să vadă că le scad portofoliile cu așa rapiditate. Unii au renunțat cu totul și au ales să vândă în pierdere decât să suporte agonia financiară.

Nu presa e de vină pentru prețul bitcoin. Putem să îi înțelegem că au fost luați de val. Era de așteptat. Asta e treaba lor, să raporteze știrile. „Toată lumea cumpără bitcoin și prețul tot crește și crește”, era esența articolelor. Canale respectate ca New York Times, Bloomberg și Reuters au resurse suficiente să acopere cum trebuie acest spațiu. Au intrat însă și fițuici cu reputație mai puțin bună, iar rapoartele lor pe nerăsuflate sunt adesea de condamnat.

Prostiile din tabloide – reclame plătite și rapoarte fără documentare

În Marea Britanie, trei publicații mainstream au excelat când vine vorba de articole fără căpătâi despre cripto – Mail Online, Sky News și Express. Într-un articol de săptămâna asta în care vorbeau despre scăderea bitcoinului, cei de la Express făceau reclamă să nu cumpere lumea ethereum ci ripple, să se gândească la o pensie în bitcoin și să afle mai multe despre creșterea de 25% a bitcoinului în 24 de ore. Nu e de mirare că cititorul de rând nu are idee ce se petrece. Aceleași reclame apar pe toate siteurile mainstream.

Chiar și reclamele contradictorii pot fi trecute cu vederea. Dar calitatea rapoartelor de la ziare ca Express sunt total dezinformate.

The express vine cu opiniile experților despre piața criptomonedelor

Este aceeași publicație care pretindea recent că ripple poate fi minat. Săptămâna asta Sky News a publicat  – ca știre – un comunicat de presă pentru un ICO creat de cunoscuta afaceristă britanică Michelle Mone. Antreprenoarea scoțiană are o serie de afaceri eșuate și niște practice de afaceri dubioase pe nume. Nu s-a spus nimic pe tema asta și articolul a fost între timp șters. Intitulat „Sper ca noua mea criptomonedă să le atragă pe femei să investească” are o introducere foarte atrăgătoare. ”Baronesa Michelle Mone lansează criptomoneda Equi, care le va permite utilizatorilor să investească în startupuri din lumea tehnologiei”.

Oricare ar fi ICO-ul ei, nu are nici o legătură cu ajutatul femeilor. Articolul este plin de promisiuni pe care cei mai experimentați le identifică imediat ca fiind exagerate.

Rapoartele precise despre criptomonedă au nevoie de jurnaliști care să cunoască spatial și să aibă ceva expertiză. Altfel, aceste platforme o să inducă în eroare cititorii. Poate chiar îi vor ajuta pe escroci. Nu vrem să vorbim despre infama sintagmă „fake news”, dar publicul este ceva mai sceptic în legătură cu informațiile cu care e hrănit. Majoritatea însă presupun că dacă o știre apare pe un site cu multe vizite, sigur trebuie să fie adevărată.

Dacă știrile nu fac diferența între praf în ochi și criptomonede legitime și nu pricep concepte ca volum de piață și volum în circulație, ar trebui să se abțină de la a da sfaturi de investiții sau să angajeze reporter care sunt capabili să o facă.