Un nou raport din partea Universității de muzică Berklee și a Institutului de Intreprinderi Creative ”Regândește Muzica” estimează că în jur de 20 până la 50 de procente din banii generați prin streaming nu ajung în cele din urmă la artiști. Inițiativa propune blockchain-ul ca soluție pentru a măsura tranzacțiile și pentru a oferi o mai bună transparență.
Banii din drepturi de autor
Raportul analizează costurile care se distribuie între părțile care contribuie la distribuția materialelor
”Din cele 15 miliarde de dolari din veniturile globale ale industriei muzicale raportate de IFPI în 2014, doar o mică part din bani ajunge la artiști. Ciclul de lansare rapid, serviciile proliferate online și structurile de licență creativă fac finanțele și veniturile și mai complexe de înțeles și de administrat”
Două tipuri de venituri din drepturile de autor sunt plătite de fiecare dată când cineva ascultă o melodie – unul către artist sau către compania de înregistrări iar cel de-al doilea către compozitor sau către compania care are drepturi de autor asupra melodiei.
”Studiul făcut de Regândește Muzica/Berklee este o frumusețe…și era mare nevoie de el” a spus muzicianul Davin Byrne. ”Se știe că industria muzicală este foarte complicată dar…recomandările ne dau speranță – că există într-adevăr o formulă prin care această industrie să înflorească și să aducă beneficii tuturor celor implicați.”
Serviciile de streaming ca Spotify nu plătesc bani companiilor în mod direct, în schimb ”se bazează pe organizații care administrează banii din drepturi de autor pentru gurpuri mai mari și proprietari ai drepturilor de autor. La fiecare pas, mai este o companie care își ia partea leului” explică publicația Bloomberg.
Inițiativa a pus pe hârtie costurile distribuției în diagrama de mai jos.
Sunt multe formule posibile în care o parte mare din venituri nu este trimisă către proprietarii de drept. Acest lucru se întâmplă de obicei atunci când companiile de înregistrări care au drepturile de autor asupra unui cântec iar veniturile în schimbul serviciilor de streaming, venituri care de obicei nu sunt împărțite cu muzicienii.
Deși acest lucru nu este cunoscut celor mai mulți oameni, afacerile de streaming includ taxe care sunt plătite companiilor respective în loc să ajungă la artiști. Studiul estimează că sute de milioane de dolari se pierd în sistemul actual în care artiștii nu pot intra în posesia veniturilor iar ”proprietarii” unei melodii nu sunt definiți clar.
Brian Message, co-manager la Nick Cave & The Bad Seeds, PJ Harvey și Radiohead a comentat la rândul lui pe marginea subiectului:
”Cei care fac legea, atât în Europa cât și în America de Nord, ar trebui să privească către felul în care promovează și susțin interesele creatorilor în era digitală, protejându-i de practici ale marilor companii care preiau drepturile de autor, care distrosionează piața muzicală pentru propriile câștiguri. Greșelile de după era Napster nu ar trebui să mai fie permise și îi dezavantajează pe mulți, în timp ce îi avantajează pe foarte puțini.”
Utilizarea tehnologiei Blockchain
Studiile propun o soluție alternativă la problema dintre streaming și companiile de așa-zisă promovare. Păstrând un registru public al tranzacțiilor, aranjamentele dintre companiile de promovare și cele de streaming nu ar avea nevoie de niște organizații terțe care să își ia și ele o parte din venituri.
Mai mult, implementând tehnologia blockchain, plățile ar fi automat separate și distribuite instantaneu.
Acest sistem ar anula problemele dintre companiile de îrnegistrări și companiile de streaming ca Spotify. În noiembrie 2014, Taylor Swift a primit mai puțin de 500 000 de dolari pentru streaming domestic pe tot parcursul anului, când ar fi trebuit să primească mai bine de 6 milioane de dolari, conform directorului Spotify, Daniel Ek.
Directorul de la Big Machine, Scott Borchetta, a adăugat:
“Să nu uităm că vorbim de sumele acestea pentru unul dintre cei mai de succes artiști din muzică la ora actuală. Cum rămâne cu restul artiștilor care fac eforturi să își facă o carieră? În ultimul an, Spotify a plătit echivalentul a mai puțin de 50 000 de albume vândute”
Disputele dintre Taylor Swift, Spotify și casa de discuri au apărut din cauza aceleiași probleme discutate mai devreme – intermediarii ciupesc din banii care ar trebui să ajungă direct la artiști. Implementând blockchain-ul, dependența față de organizații terțe ar fi redusă iar artiștii ar putea să aibă parte de avantajele unui registru public transparent și să primească o parte din veniturile pe care le merită.
Înapoi la Știri Bitcoin