PayPal a publicat un nou set de termeni și condiții, rezervându-și dreptul de a face robocall și de a își trimite mesaje în scopuri publicitare. Procesorul de plăți digitale nu este singurul exemplu de companie care precizează la termeni și condiții că pot exploata datele utilizatorilor pentru a evita repercursiunile legale
Ne putem aștepta la apeluri de marketing
Noua secțiune de termeni și condiții publicată de PayPal, pe măsură ce se separă de compania Ebay, a auzat revoltă printre utilizatori.
PayPal își rezervă dreptul ca prin aceste noi condiții să te contacteze, dacă ești client, la un număr de telefon pe care l-ai pus la dispoziție sau pe care l-au ”obținut prin alte metode”. Mulți sugerează că procesorul de plăți exagerează, din moment ce PayPal nu oferă utilizatorilor o opțiune prin care să refuze acest lucru, decât dacă renunță la cont. Yahoo Finance arată totuși că aceste drepturi sunt incluse și în termenii și condițiile de pe Ebay din 2012.
”Limbajul robocalling nu este de fapt nou. Este derivat din termenii și condițiile eBay, care în 2012 au adăugat dreptul de a contacta consumatorii la orice număr de telefon pus la dispoziție sau de pe care îi apelezi, sau la orice număr de telefon la care au motive să creadă că vor da de tine”
Termeni și condiții aplicate de PayPal
Termeni și condiții care nu sunt în avantajul clientului nu sunt nici unice și nici noi, într-o eră în care companiile pot să câștige bani de pe urma informațiilor acumulate de la utilizatori. Publicația de Guardian a examinat de ce Fundația Frontierelor Electronice (EFF) refuză să ia atitudine împotriva setului de reguli agresive pe care le impun cei care vor să distribuie aplicații către produsele Apple.
Evoluția secțiunii de termeni și condiții a corporațiilor a pornit de la o ușoară repudiere care vorbea despre limitările și responsabilitățile companiei și au ajuns la ideea că o dată ce folosești un serviciu pus la dispoziție de o companie le dai acces nelimitat la datele tale, cu care pot face orice consideră de cuviință. Problema a făcut subiectul filmului documentar ”Terms and Conditions May Apply” în 2013.
Termenii revoltători de la LinkedIn
Regizorul de film Cullen Hoback a vorbit în The Next Web despre termenii și condițiile care sar calul și de care a dat când făcea studii pentru documentar. Și-a concentrat atenția pe LinkedIn în fișa de termeni de dinainte de octombrie 2014.
”Termenii și condițiile de la LinkedIn sunt revoltătoare. Sar calul, sunt ridicoli și nu ar trebui să existe un astfel de contract” a spus Hoback.
O mostră a acestor termeni și condiții pe care Hoback a găsit-o îngijorătoare include următorul paragraf:
”Dai rețelei LinkedIn drepturi nerestricționate, irevocabile, mondiale, perpetue, nelimitate, atribuibile…să copieze,să pregătească munci derivate din, să distribuie, să folosească și să comercializeze în orice formă […] orice informație pe care o oferi […] către LinkedIn, inclusiv […] orice conținut generat de utilizator, idei, concepte, tehnici sau date către servicii pe care le trimiți către LinkedIn, fără consimțământ ulterior, avertizare sau compensație care să îți survină.”
Faptul că își rezervă dreptul de a vinde sau folosi proprietatea intelectuală este cu siguranță un lucru valorors pentru acești giganți media. Pentru o companie ca Twitter, unii au estimat că un singur utilizator activ valorează până la 110$ pentru companie.
Utilizatorii ripostează
Nu este totul întunecat. Deși companiile par să încerce în permanență să lărgească granițele felului în care folosesc datele utilizatorilor, adesea încearcă rapid să clarifice sau să modifice termenii și condițiile atunci când sunt provocați de utilizatori. În cazul LinkedIn, reacția rapidă a utilizatorilor a făcut compania să renunțe la asprimea condițiilor în luna octombrie a anului trecut.
În aceeași măsură, Instagram a fost forțat să revină la un set mai vechi de termeni și condiții când updatarea lor din 2012 i-a făcut pe utilizatori să se teamă că rețeaua vrea să își rezerve drepturiel de autor pentru a vinde imaginile postate de ei.
Atâtat timp cât companiile sunt dispuse să renunțe atunci când utilizatorii cer asta, Hoback sugerează că aceste profituri nu sunt singurul motiv pentru care companiile vin cu aceste tipuri de contracte.
”Nu sunt interesați să te priveze pe tine de ceva, sunt mai interesați să se protejeze. Apple merge atât de departe încât spune că nu ai dreptul să folosești tehnologia lor pentru război nuclear. Atât de departe se ajunge.”
Pentru PayPal, rezervarea dreptului de a te suna și de a-ți trimite mesaje are un sens din punct de vedere al validării tranzacțiilor. Băncile se folosesc de multe ori de telefoane ca o formă secundară de autentificare când tranzacțiile par să arate un comportament suspicios.
Într-adevăr, reacția publicului a fost un factor important în cazuri ca LinkedIn și Instagram, în care companiile și-au modificat cerințele de a primi drepturi asupra datelor utilizatorilor. Așadar, pentru cei care au vreo suspiciune că cererea de la PayPal de a-i contacta telefon vine cu motive alternative, pubicitatea negativă de pe urma plângerilor și petițiilor utilizatorilor ar putea să fie de multe ori suficiente pentru a face compania să își schimbe politica.