Bitcoin a crescut de 13 ori în ultimul an și acest lucru a dus, totodată, la creșterea interesului oamenilor față de această criptomonedă. Oare oamenii investesc în bitcoin doar pentru că acest lucru le aduce un statut anume din punct de vedere social? Un studiu realizat de Bernstein Research a sugerat recent acest lucru.
Analiștii sunt de acord că oferta limitată joacă un rol important în creșterea prețului, însa situația socială care vine odată cu achiziționarea de bitcoin poate influența decizia persoanelor de a investi în această monedă digitala: „Bitcoin nu oferă investitorilor cash-flow-uri sau alte beneficii, dar oferta maximă este fixă și, astfel, prețul este determinat de speculații privind cererea potențială de bitcoin”.
Un bun Veblen
La fel ca lichiorul de înaltă calitate, mașinile fanteziste și brandurile de modă, bitcoin se comportă ca un bun Veblen. Prețurile mai ridicate pentru anumite bunuri se datorează statutului social care vine odată cu achiziționarea produsului respectiv, ceea ce Bernstein numește „snob value”. Analiștii au mai adăugat:
„La mijlocul anului 2017, am efectuat un sondaj privind 1070 de consumatori de mărfuri Premium din China, în urma caruia am ajuns la concluzia că Veblen Demand este al treilea cel mai important motivator pentru alegerea de branduri.”
Bitcoin este perceput ca fiind greu de înțeles pentru cei care nu sunt „în cunoștință de cauză”. Astfel, deținerea de bitcoin îi dă una din aceste “snob value”, care implică o inteligență sau o înțelegere mai mare.
La fel ca medicina …
Într-o comparație ciudată, dar practică, Bernstein compară bitcoin cu E.Jiao – medicina tradițională chineză produsă din piele de măgar. În 2016, China a produs 5.000 de tone de E.Jiao, care au necesitat 2,5 milioane de piei de măgari. Acest lucru a dus la o lipsă acută al acestui produs esențial și la apariția de imitații ieftine pe piață.
Creatorul produsului original – Dong E-E.Jiao – a reușit să ridice prețul produsului de 18 ori mai mult în ultimul deceniu, datorită Veblen-ului de bună calitate, care a venit odată cu raritatea produsului original.
Dot-com Hype?
Deși nu a fost neapărat un bun Voblen, la începutul anilor ’90, odată cu declanșarea boom-ului dot-com, a existat un anumit statut social la care puteai să ajungi dacă lucrai într-o companie de tehnologie. Oamenii au fost prinși în această publicitate intensivă pentru că doreau să facă parte din primele elite care lucrau cu tehnologia.
S-a văzut deja că firmele care adaugă pur și simplu cuvântul “Blockchain” la numele companiei, se bucură de un mare interes din partea oamenilor. Acest lucru se datorează, probabil, popularității care vine cu faptul că pot face parte dintr-o companie care se ocupă cu monedele digitale.