Italia – primii pași în reglementarea pieței cripto

În data de 2 Februarie, Departamentul de Trezorerie din cadrul Ministerului Economiei și Finanțelor din Italia a lansat o consultare publică cu privire la fenomenul criptomonedelor. Mai exact, se dorește obținerea de puncte de vedere din partea persoanelor și companiilor interesate cu privire la crearea unui registru public de evidență a prestatorilor de servicii în domeniul monedelor virtuale.

Monedele virtuale sunt definite ca ”metode de schimb și de achiziție de bunuri și servicii care nu sunt emise sau controlate de o bancă sau autoritate centrală, care nu sunt neaparat dependente de o monedă oficială”.

În comunicatul postat pe site se afirmă că se dorește adoptarea unor reglementări cu privire la piața de criptomonede care să prevină utilizarea acestora în activități ilegale. Astfel, se urmărește ca,  în conformitate cu legislația referitoare la prevenirea spălării banilor, firmele și persoanele juridice care doresc să desfășoare activități de prestări servicii în domeniul monedelor virtuale să se înregistreze la Ministerul de Finanțe. Astfel, autoritățile financiare vor avea posibilitatea de a controla activitatea acestora și de a încasa taxe de pe urma activităților derulate.

Demersul a fost provocat de adoptarea noii legislații la nivel european cu privire la spălarea de bani și prevenirea finanțării terorismului, însă urmărește și să stabilească dimensiunea pieței cripto din Italia.

Roberto Ciciani, diectorul agenției de prevenire a fraudelor, a declarat:

”Autoritățile financiare trebuie să asigure control asupra monedelor virtuale și al operatorilor, mai ales că este un fenomen nou și puțin înțeles. Pentru a evita riscurile de utilizare a criptomonedelor în activități ilicite, legislația italiană trebuie să ofere populației certitudinea că operatorii autorizați derulează activități responsabile . De asemenea, prestatorii de servicii la rândul lor trebuie să se oblige să raporteze operațiunile suspecte și să aibă asigurări din partea autorităților că activitatea lor este legală și acceptată”.

Punctele de vedere pot fi transmise până în data de 16 februarie, urmând ca un decret oficial să fie emis până în luna iulie 2018. Odată cu emiterea decretului, prestatorii de servicii existenți vor avea la dispoziție 3 luni pentru a se înscrie în acest registru.