În comunitatea cripto, unul dintre subiectele amplu discutate este adopția în masă – ce este, când putem spune că s-a intrat în mainstream și ce putem face să atragem mai mulți utilizatori. Mediul cripto pare mai degrabă o mare companie descentralizată care încă stabilește campania de branding și caută să își promoveze produsul către marele public. Cei mai mulți utilizatori lucrează independent ca acest proiect să ajungă către mase. Fie că vorbesc despre bitcoin și dau o mână de ajutor neinițiaților, fie că își deschid afaceri în domeniu sau dezvoltă proiecte, cripto-evangheliștii au de câștigat de pe urma participării lor.

La noi în țară sunt mai multe echipe de dezvoltatori care lucrează la proiecte autohtone. GoanaDupăBitcoin a avut o discuție exclusivă cu Adrian Stratulat, director marketing la WebDollar, despre starea blockchain și despre abordările originale care pot face criptomonedele mai accesibil de folosit.

După spusele lui Stratulat, prin proiectul lor vor livra „moneda digitală a viitorului, o monedă nativă în browser construită integral în Java Script”.

„Am încercat să identificăm și să rezolvăm o serie de probleme pe care actualele criptomonede le au și care le împiedică să devină monede reale, nu active investiționale, și să devină parte din mainstream-ul cultural și economic. De pildă, trebuie să fii un bun cunoscător al tehnologiilor ITC pentru a putea mina sau utiliza bitcoin sau ethereum. Din interior, tindem să uităm acest lucru. Dar dacă te uiți la câte persoane abia știu să își utilizeze mailul, este clar că nu poți să ajungi la mass adoption cu o curbă de învățare atât de abruptă”, explică Adrian Stratulat.

Acesta pretinde că a găsit abordarea simplificată la blockchain – „încât și o bunicuță poate să îl folosească” – spune el.

În realitate, blockchainul are tendința să devină exclusivist, tocmai din cauză că  tehnologia îi depășește pe mulți dintre potențialii utilizatori. Cei care vor să întrețină blockchainul (să mineze pentru profit) se lovesc de costuri prohibitive și de  procedura per total intimidantă. Cei de la WebDollar se mândresc că rezolvă exact această poblemă de operabilitate. Utilizatorii pot să acceseze blockchainul de pe orice terminal, de la servere până la un simplu telefon smart. Blockchainul lor este mai compact și are un algoritm de consens pe care l-au numit Non-Interactive Proof of Proof of Work – dovadă de dovadă de lucru non-interactivă.

Minarea se face direct din browser, iar monetizarea este pragmatică – moneda se poate implementa pentru magazinele online de retail sau poate să ajute la monetizarea traficului online. De exemplu, un site sau blog poate face profit folosind resursele de procesare ale vizitatorilor pentru a mina WebDollar.

Mai jos, Adrian Stratulat răspunde la întrebările GoanaDupăBitcoin pe larg și își explică ideea.

GoanaDupăBitcoin – Cum v-a venit ideea să minați în browser? E o abordare originală, care fie eșuează fie e genială. Cum convingeți utilizatorii?

Adrian Stratulat – Simplitatea este cheia. Minând în browser ai toate elementele unei criptomonede într-o singură pagină, fără să trebuiască să treci printr-un proces de învățare de multe ori obositor. Este instrumentul ideal pentru adopție în masă. Până la urmă, câți oameni știu să instaleze un terminal de minare clasic? Dar câți știu să deschidă o pagină de browser? Cam asta e diferența.

GDB – Câtă încredere aveți în securitatea acestei tehnologii?

AS – Totală. Avem mai multe layere de securitate, de la securitatea intrinsecă a unui sistem de tip blockchain, protecție HTTPS și infrastructură de redundanță.

GDB – De ce credeți că browserele or să vă accepte și nu își vor face ele propriul miner?

AS – Nu suntem un plugin de browser ca să avem această dilemă. Orice browser care acceptă WebSocket este compatibil. Suntem mai degrabă o pagină web, cel puțin în felul în care suntem percepuți de către un utilizator începător. În realitate, WebDollar este un protocol care este accesat prin WebDollar.io, dar acesta nu reprezintă decât unul dintre multele puncte de intrare, nu esența proiectului.

GDB – Aveți un proiect cripto pe care ați hotărât să nu îl finanțați prin ICO, deși la prima vedere este cea mai simplă metodă pe care o au dezvoltatorii la dispoziție. De ce și care este soluția pe care ați adoptat-o în termeni de finanțare?

AS – Din motive de credibilitate. Există studii Big4 care arată că peste 50% din ICO-urile de anul trecut deja au dispărut sau sunt în comă. Modelul de business în care promiți ceva, strângi bani și pe urmă livrezi este unul plin de capcane. Am preferat să mergem pe abordarea antreprenorială „old school” [de modă veche] – strângem din dinți, strângem cureaua, lucrăm pe banii noștri și lansăm cât mai agil.

GDB – Aveți intrare la vreunul dintre schimburi? Cum decurg discuțiile cu operatorii de schimburi? Am înțeles că unele practică și niște prețuri destul de mari pentru listarea criptomonedelor noi. V-ați lovit de așa ceva?

AS – Majoritatea schimburilor mari cer taxe de listare. Avem discuții cu trei dintre aceste schimburi mari (nu putem da încă nume), dar avem și un plan complementar – lansarea propriului exchange. Motivul este tot simplitatea. Vrem să poți lua WebDollar sau să îl vinzi la fel de simplu cum îl minezi.

GDB – Care sunt piețele pe care vreți să le atrageți pentru WebDollar?

AS – România este oarecum o piață nativă. Deși nu a fost interesul nostru declarat, am fost primiți cu foarte multă căldură și mulțumim comunității pentru asta. Pe viitor, Asia este însă cea mai mare provocare. Deoarece nu am făcut un ICO, nu avem o entitate centralizată. Suntem complet descentralizați, doar un protocol tehnologic. Reglementarea este însă o temă la care suntem mereu atenți. Cu excepția țărilor în care criptomonedele sau minatul sunt interzise, avem totală deschidere pe mapamond. Harta conexiunilor de pe site o dovedește încă de la lansare.

GDB – De ce aveți nevoie, pragmatic vorbind, ca să vă asigurați succesul?

 AS  – Oamenii să intre pe https://webdollar.io, eventual să citească Lucrarea Albă sau să ni se alăture pe grupul de Telegram: t.me/webdollar și să răspândească vorba despre inovația pe care dorim să o realizăm. Împreună onferim valoare oricărei monezi, inclusiv celei fiat tradiționale, precum leul sau euro. WebDollar nu face excepție. Cu cât este mai mare rata de adopție, cu atât proiectul poate fi considerat mai de succes.