Pentru că interesul față de tehnologia blockchain și sistemul de registre distribuite a crescut, evenimentele din industrie se concentrează din ce în ce mai mult pe sublinierea aplicabiliății tehnologiei emergente dincolo de lumea financiară.
Interesul se manifestă prin mai mult timp și mai mulți bani investiți aplicațiilor în industrii ca identitatea și securitatea, care, chiar dacă nu sunt în mod explicit financiare, joacă un rol la fel de imprtant în procesul de tranzacții globale. Ca dovadă că interesul în tehnologie se lărgește, evenimentul Keynote 2015 a dedicat sectoare din discursuri unei zone despre care se discută mai rar, și anume protecția consumatorului.
Cel care a discutat despre acest subiect este Joe Colangelo, director executiv la Consumers’ Research, o organizație americană non-profit care a fost printre primele care a publicat reviste lunare pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri informate în ceea ce privește piața.
Într-un interviu, Colangelo a discutat despre activitatea organizației în zona bitcoin și în industria blockchain, notând faptul că are încredere că tehnologia ar putea să aducă schimbări în protecția consumatorului.
”Consumatorii au trebuit dintotdeauna să aibă încredere în terți pentru a folosi banii, chiar și atunci când vine vorba de bani gheață. Întregul model de protecția consumatorului se bazează pe presupunerea că consumatorii nu își pot da sama ușor care terți sunt de încredere” a spus Colangelo.
Mai degrabă decât să conducă organizația într-un fel care ”se justifica în anii 20”, Colangelo vrea ca organizația Consumer’s Research să joace un rol activ pe măsură ce acești terți sunt înlocuiți de capacitatea tehnologiei blockchain pentru a permite tranzacții sigure, p2p.
Recent, a organizat o tabără în pădurea Bretton din New Hampshire, tabără care a adunat mințile luminate din industrie (Michael J. Casey de la Media Lab și Victoria Van Eyk de la ChangeTip, printre alții).
Scopul, după spusele lui Colangelo, a fost să creeze un document de cercetare care poate ajuta să informeze autoritățile și mediul legislativ interesați în tehnologie de oportunițățile și beneficiile acesteia.
”Eu însumi am fost la jumătate din marile conferințe bitcoin în ultimii doi ani. Vin tot felul de genii din industrie care vorbesc despre activitățile lor și apoi pleacă” s-a plâns Colangelo.
În total, Colangelo a spus că cei prezenți la tabăra de trei zile au compilat o lucrare de 19 000 de cuvinte, studiu care urmează să fie în cele din urmă distribuit publicului.
Noii terți
Desigur, în timp ce tehnologia bitcoin și blockchain permite consumatorilor să aibă control direct asupra fondurilor lor, mulți utilizatori de monedă digitală trebuie să interacționeze cu terți. Acestea includ portofele web găzduite, schimburi bitcoin și custodieni de coduri private care ajută utilizatorii bitcoin să își țină în siguranță banii digitali.
Dintre aceste noutăți, Colangelo este interesat de portofelele multi-sig, cele care permit consumatorilor să își controleze conturile, în același timp partajând accesul cu alte instituții ca o metodă de a asigura siguranța fondurilor.
Colangelo crede că această aplicație a tehnologiei va fi din ce în ce mai benefică pentru consumatori, mai ales când devine posibil ca datele personale să fie administrate în același fel.
”Ingineria socială este una dintre metodele majore prin care oamenii obțin acces pentru a fura lucruri, care devine incrimental mai dificilă atunci când te confrunți cu mai multe contrapartide” a spus acesta. ”Dacă aș avea un terț care mă ajută să păstrez bitcoin și o parolă cu un partener ca Third Key Solution, nu cred că ar fi de două ori mai dificil ci de patru ori”
În cele din urmă, această abilitate a bitcoin-ului care le permite consumatorilor să ofere acces la bani și date i se pare cea mai incitantă lui Colangelo.
”Poți începe să adaugi noi reguli, cum ar fi să nu poți să scoți mai mult de 1 bitcoin pe zi din portofel. Poți mitiga riscurile aproape de 0 dacă programezi banii să răspundă într-un anumit fel.”
Colangelo a sugerat că abia așteaptă ca tehnologia blockchain să permită consumatorii să aibă proprietate asupra datelor personale. În viitor, ar fi posibil să partajezi accesul la date cu companiile fără să fie nevoie să stochezi informațiile respective pe servere centralizate.
”Nu este nevoie să partajăm informațiile noastre, le putem emite temporar către FitBit sau Facebook sau American Airlines și apoi să le revocăm. Le putem da acces 24 de ore asupra informațiilor” a explicat el.
Puterea blockchain în mâinile afacerilor mici
Colangelo a recunoscut că este utilizator de produse bitcoin și că are un interes personal mai larg în tehnologie. De exemplu, a indicat faptul că ia în considerare ideea de a primi o parte din salariu în bitcoin prin furnizorul de soluții de stat de plată BitWage.
Acest lucru influențează direcția editorială a companiei, din moment ce Colangelo a vorbit despre dorința sa de a lansa o ediție concentrată pe bitcoin a revistei Consumers’ Research, care ar analiza produse de hardware de la companiile din domeniu.
Colangelo a spus că a exporat ideea de monede colorate sau bunuri digtale administrate prin blockchain pentru a vinde contracte viitoare pentru produsele companiei lui, astfel permițând pre-comenzile. În acest fel poate scădea răspunderea firmei în cazul că produsele lansate nu preîntâmpină așteptările de vânzare.
Făcând referire la dezbaterea mai largă despre blockchain-ul privat și public, a căutat să înfățișeze moneda bitcoin ca pe un bun asemănător Internetului de care ar beneficia cei care nu au resurse să construiască alternative mai optimizate de registre distribuite.
”Cu tehnologia așa cum arată ea astăzi, ar fi mai ușor să emiți o monedă colorată pentru 500 de sticle de băutură decât ar fi să folosesc tehnologia [blockchain] de la cineva ca Eris” a spus el. ”Mă loghez pentru a crea un blockchain, găsesc câteva alte calculatoare [pentru a securiza rețeaua]. Aș putea să fac asta pe oricare dintre furnizorii de servicii de cloud, dar în cele din urmă o pot face gratuit”
Această posibilitate, a spus el, se extinde către industria financiară, permițând băncilor mai mici să ofere servicii mai bune la costuri mai mici.
”Probabil că JPMorgan va implementa blockchain-uri private, dar o alternativă open-source ca bitcoin i-ar permite și băncii oricărui ”Joe” să intre în competiție la același nivel din punct de vedere al eficacității”
Promovarea inovației
În remărcile sale, Colangelo a ținut să sublinieze faptul că are încredere că cei împlicați în ecosistemul bitcoin și blockchain, așa cum arată el acum, se vor aduna la un moment dat în istorie, un moment care va arăta la fel ca răsăritul Internetului.
În plus, a remarcat că vede abilități nelimitate pentru tehnologie și pentru felul în care aceasta poate ajuta să transforme felul în care consumatorii interacționează în feluri similare.
”În 1994, am crezut că am făcut tot ce s-a putut cu Internetul și că poate vom mai lucra puțin la grafică” a continuat el. ”Nu puteam să intuim apariția Uber atunci. Unele dintre aceste servicii terțe ar putea să dispară datorită unui adolescent care scrie niște cod într-un week-end și face o platformă open-source, pentru că are la dispoziție uneltele necesare.”
Cu toate acestea, are credința că va fi din ce în ce mai important pentru organizații ca Consumers’ Research să informeze publicul despre noile oferte. La finalul zilei, după spusele lui, companiile bitcoin nu se pot aștepta ca familiile să investească timp și efort în a înțelege cum funcționează noul val de produse financiare și ce beneficii li se aduce.
În cele din urmă, a spus că acest scop l-a încurajat să alinieze brandul său cu tehnologia, concluzionând:
”Vom putea să spunem că am făcut câteva lucruri imoprtante într-un moment în care moneda bitcoin era reprezentată doar de câteva mii de oameni pasionați.”