Începerea propriei afaceri este întotdeauna dificilă. Dacă te hotărăști să lansezi o afacere bitcoin, în mijlocul instabilității legislative și a problemelor de imagine pe care le are moneda bitcoin, atunci s-ar putea ca primii pași să fie chiar mai dificili.
Cea mai frecventă greșeală este subestimarea sectorului de marketing, iar această problemă îți poate îneca afacerea indiferent cât de bun este produsul tău. Publicația online CoinTelegraph a discutat cu cei de la Exmo (schimb de monedă digitală din Spania) și Gem (dezvoltatorul american de API-uri pentru bitcoin) despre ce ar trebui să facă viitorii antreprenori pentru a intra în jocul de marketing, pentru a-și susține imaginea publică și pentru a pune piciorul în prag într-o industrie promițătoare dar încă volatilă.
Numele
Nu mai este demult un secret că moneda bitcoin are o problemă de imagine. De aceea companii ca Circle, Roolo, Stellar și altele au ales în mod strategic să evite folosirea unui nume legat de moneda bitcoin pentru a evita asocierea directă cu moneda asupra căreia se abat tot felul de preconcepții. Gem și Exmo nu sunt deloc diferite.
”Era foarte clar și logic că majoritatea colegilor noștri foloseau cuvintele BIT și COIN în alcătuirea numelor. Și-au făcut designul de imagine special pentru audiența lor și era rezonabil ca numele lor să fie similare între ele pentru a da mai multă siguranță utilizatorilor” a spus Kevin Rinta, vice-președinte la Exmo. ”Noi am ales altă cale. Era important ca numele nostru să fie simplu, concis, ușor de reținut dar să nu fie neapărat asociat cu un derivat al numelui criptomonedei. Mai mult, mulți dintre utilizatorii noștri nu au auzit niciodată de criptomonedă și nu erau familiarizați cu site-ul nostru, așadar am hotărât că numele Exmo este mai potrivit pentru noi.”
Pe de altă parte, directorul companiei Gem, Ken Miller, a explicat:
”Micah, fondatorul nostru, a venit cu numele Gem, care după părerea noastră sugerează simplitate, diversitate și durabilitate a produselor pe care le creem și da, credem că BIT sau COIN nu ar fi fost la fel de tentante și de comprehensive.”
Așadar, introducerea unor termeni ca bit, coin, dark, crypto, pot avea conotații negative sau să rezoneze doar cu utilizatorii de nișă care sunt deja familiari cu blockchain-ul, așadar să optezi pentru ceva mai neutru ar fi o variantă mai bună. Această metodă nu doar că ajută brandul să atragă o audiență mai mare, dar șterge orice asociere cu Mt Gox, The Silk Road etc.
Rețelele sociale
În ziua de astăzi este greu să îți imaginezi o afacere de succes care să nu fie activă pe rețelele sociale. Conform statisticilor din 2014 legate de rețelele sociale, Twitter a avut peste 255 de milioane de utilizatori activi și peste 1 miliard în total. Numărul impresionant de 1.28 de miliarde de utilizatori lunari de pe Facebook face ca rețelele sociale să fie printre cele mai atractive metode de a promova afacerea.
”Da, suntem activi pe majoritatea – Twitter, Facebook, Instagram și LinkedIn” a spus Miller ”Căutăm cu siguranță o creștere pe aceste canale, mai ales pe Twitter […]Am făcut un efot să fim activi cu materiale video, cu fotografii, articole și relaționarea cu alții în comunitate și am văzut o creștere încurajatoare pe aceste canale”
Menținerea unei relații cu utilizatorii pe care deja îi ai, dar și cu cei pe care i-ai putea ralia, este foarte importantă. În parte, acest lucru se întâmplă pentru că discuțiile directe pe forumuri populare, răspunsurile la întrebări și la sugestii pe Reddit și Bitcointalk.org îi vor face pe oameni să aibă o mai mare încredere în produsele companiei.
”Bineînțeles că vedem rețelele sociale ca pe o metodă foarte valoroasă de a ne promova” a spus Rinta ”Am folosit activ Facebook, Twitter și Reddit, dar și numeroase alte forumuri legate de criptomonedă[…] Menținerea legăturii cu comunitatea criptomonedei este foarte importantă pentru Exmo – de aceea menținem un dialog constant cu alte companii și cu utilizatorii diferitelor forumuri. Creșterea în această zonă a fost constantă și anticipăm că această creștere va continua pe măsură ce ne vom crește prezența pe canalele mediatice clasice”
Participarea
Participarea la evenimente și conferințe poate să fie un imbold important pentru imaginea companiei. Aceasta pentru că este una din metodele de a interacționa direct cu utilizatorii prezenți și viitori în persoană. Totuși, Exmo nu a avut încă ocazia să profite de aceste avantaje.
Rinta: ”Deocamdată participăm la conferințe doar ca vizitatori. Asta ne împiedică să găsim parteneri și să construim relații puternice cu alte proiecte utile și interesante […] În acest moment suntem pregătiți să ne prezentăm publicului larg și să fim prezenți la conferințe, dar înainte de asta vrem să aducem produsele proprii la o concluzie logică adăugând localizare, conectând toate sistemele de plată și lucrând la funcționalitatea noului nostru produs – portofelul universal”
Pe de altă parte, Gem a fost ”deosebit de activ pe mai multe fronturi, inclusiv evenimentele sposorizate obișnuite din industrie, conferințele, și dezbaterile […] în care am ținut prelegeri, am expus, am venit cu demonstrații, am oferit sponsorizări și am făcut mai multe lucruri pentru a implica comunitatea și pentru a ajuta să facem aceste evenimente unele de succes” a spus Miller.
Pe lângă aceasta, cei de la Gem au ales un birou în care să poată să găzduiască propriile evenimente. ”Am devenit sponsori și gazde ale grupului de întâlniri din Los Angeles, dar și pentru un număr de evenimente dedicate bitcoin-ului, tehnologiei și dezvoltatorilor pe care noi le organizăm […] Este o parte importantă a identității noastre și suntem foarte pasionați de proiect și de imporanța pe care o are în industrie”
Colaborările
Șlefuirea produsului propriu profitând de numărul mare de servicii oferite de terți îți poate da un impuls afacerii. Totuși, trebuie să spunem că această abordare vine cu anumite compromisuri.
”Pentru moment, am făcut o decizie strategică să dezvoltăm toate funcțiile și serviciile necesare singuri” a spus Rinta. ”Pentru aceasta avem o echipă de dezvoltatori de top și credem că această abordare ne va permite să fim mai independenți și să răspundem mai flexibil la schimbările pieței”
Cu toate acestea, dacă afacerea ta nu își permite să angajeze și să mențină o echipă proprie, furnizorii de servicii terți pot fi un pariu bun dacă vrei să economisești timp și să te concentrezi pe alte aspecte ale creșterii afacerii.
De exemplu, servicii de reputație cum ar fi Bitrated pot să dea afacerii tale mai multă credibilitate într-o industire aflată la început în care înșelătoriile sunt încă frecvente. Între timp, furnizorul de platforme de schimburi Alphapoint îți poate chiar construi propriul schimb de monedă cripto.
Miller:
“Fie că lansăm un API în 4 limbi disponibile pentru a-l face mai ușor de folosit pentru cât mai mulți dezvoltatori sau că integrăm primul modul de securitate hardware pentru bitcoin […] căutăm să fie ușor de folosit, sigur și bogat în funcționalități. Anunțarea parteneriatului cu Elliptic luna trecută, pentru stocarea și asigurarea de back-up a fost un moment care ne-a entuziasmat și pe noi și pe clienții noștri”
De asemenea, angajarea unor experți cunoscuți, fie din interiorul domeniului fie din afară (cum ar fi jurnaliști sau profesioniști din alte companii cunoscute) te va aduce în atenția presei, dacă fondurile îți permit. ”Este încă o industrie mică și vrem să o vedem îndeplinindu-și promisiunile față de utilizatori, așadar implicând oameni extrem de talentați în comunitate era o decizie la mintea cocoșului” a adăugat Miller
Menținerea unui blog
Poate că nu este o coincidență că unele dintre cele mai mari nume din industria bitcoin au propriile publicații pe blog. Un blog de știri cu conținut de calitate ajută la promovare și îți menține publicul la curent. În plus, incluzând apeluri către comunitate (cunoscutele call to action) poți atrage mai mulți utilizatori și poți deveni mai vizibil în motoarele de căutare.
”În acest moment studiem cu atenție genul acesta de interacțiune cu utilizatorii noștri” a explicat Rinta ”Luăm în calcul experiența altor companii și analiza pieței de consum și formulăm propriile noastre planuri pe blog și venim cu informații generale. Înțelegem că genul acesta de informații este important pentru stabilizarea și relevanța știrilor și articolelor”
Miller a declarat că vor să fie mai atenți cu blogul în a doua jumătate a lui 2015 și să îl ”pouleze cu o gamă largă de conținut (scris, materiale video și altele) care să acopere activitatea companiei, industria, dezvoltarea și multe alte zone”
Mai bine pregătiți
Sunteți acum mai bine pregătiți pentru a face o afacere de succes în spațiul bitcoin. Tot ce rămâne de făcut este să vă concentrați pe produs, să administrați fondurile înțelept, să căutați investitori și să dezvoltați baza de clientelă.
”Am văzut moneda bitcoin transformându-se dintr-un instrument de speculă într-un instrument fundamental de plată” a spus Rinta când a fost întrebat de planurile de viitor ale companiei Exmo. ”Vorbim deocamdată cu un număr mare de bănci și magazine cunoscute. Știm că se gândesc serios să înceapă să lucreze cu moneda bitocin, iar noi vrem să le fim alături și să îi susținem”