Simon Burns este co-fondatorul Wealthcoin, un serviciu de investiții bitcoin care a absolvit de curând incubatorul californian Boost VC. În articolul de mai jos, acesta vine cu câteva ponturi prețioase despre încercările sale de a strânge finanțări
Una dintre cele mai cunoscute idei despre ecosistemul bitcoin este că strângerea de capital pentru un startup bitcoin începător este mai dificilă decât era anul trecut. Desigur, se văd foarte bine creșterile dramatice ale investițiilor, care par să fie din ce în ce mai mari de la un an la altul, dar finanțările sunt din ce în ce mai mici în fiecare trimestru. Există motive foarte bune pentru care capitalul de risc nu ajunge la startup-urile bitcoin.
În 2012, rata creșterilor pentru sectorul bitcoin era destul de neclară, așadar eram mult mai simplu să ”vinzi visul, nu datele exacte”. Acum, s-a ajuns și la discuțiile care contează, despre portofelele consumatorilor și despre adopția de către comercianți, ceea ce pe investitori nu îi mai tentează atât de mult. În acest context, echipa noastră a început să exploreze strângerea de fonduri de la investitori.
Am avut întâlniri cu fondatori bitcoin care se aflau în primul stadiu, în San Francisco și New York, fondatori care reușiseră să facă ceea ce plănuiam eu să fac. Gama era largă – furnizori de bitcoin sub forma de date-ca-serviciu și până la companii care oferă portofele.
În ciuda diferențelor, toți veneau cam cu același sfat. Iată 5 lucruri pe care le-am învățat până acum:
1 Prima dată capitalul de risc bitcoin, capitalul de risc general niciodată
Cel mai adesea, fondatorii din industrie mi-au spus – nu sta la discuții cu finanțatori care nu pricep bitcoin-ul. Niciodată.
Asta vine și din partea fondatorilor concentrați pe intreprinderi și din partea celor concentrați pe consumatori, pentru că aproape fiecare fondator cu care am vorbit avea o poveste de genul ăsta – li se spune să se întâlnească cu un partener mare la un fond de capital important. Fondatorul își dă seama că mai apoi că nu el este ținta pentru investiții, ci doar un șoarece de laborator pe care fac teste ca să își învețe echipa de investiții despre bitcoin.
Acest lucru este evident mai puțin ideal și poate să fie o mare pierdere de timp.
Deși există potențialul ca un fond de multe miliarde de dolari să se deschidă către bitcoin doar ca să investească în startup-ul tău, nu te baza pe asta. Concentrează-te. Lista de capitaluri de risc pentru bitcoin este publică pe Crunchbase, Mattermark și alte resurse.
2. Nu va fi niciodată atât de ușor sau atat de greu sa strângi finanțări
Fondatorii cu care am discutat și cărora le-am cerut sfaturi vin din tot spectrul, unii au lucrat în doemniul bitcoin ani de zile iar alții sunt noi în acest ecosistem.
În timp ce nivelul de experiență variază, ceea ce nu variază este credința că ”epoca de aur” a trecut.
Nu pot nici să număr de câte ori mi s-a spus ”era mai ușor înainte de x, acum e mai dificil”. Puteți să înlocuiți x-ul cu ce vreți. Cu coinbase, Mt Gox sau cu perioada în care prețul era 1000$. Întotdeauna este un moment în orice domeniu în care creșterea era mai ușoară, și un moment în care era mai grea.
Puțin pomenesc de cât de dificil era să crești în jurul bifurcației din 2013. Nu lăsați lucrurile astea să vă distragă.
Melanie Shapiro, CEO la Case Wallet, m-a sfătuit:
”Vino cu un mesaj simplu, pentru noi era – suntem cel mai bun portofel hardware pentru bitcoin. Găsește-l pe al tău”
3. Coasta de est ține la blockchain-ul privat. Coasta de vest ține la consumator
Este o generalizare, recunosc, și îmi cer scuze în avans.
În primul rând de întâlniri cu finanțatorii, a devenit foarte clar că există o divergență în concentrarea investitorilor în funcție de zona geografică.
Cei din California sunt încântați de 21 Inc, de globalizarea schimburilor și de revoluția consumatorilor cu sute de milioane de portofele.
Prin comparație, Coasta de est tinde să se concentreze pe scoaterea din ecuație a intermediarilor pe Wall Street prin blockchain-uri private și alte intreprinderi care folosesc bitcoin-ul ca registru distributiv.
Ambele sunt păreri extreme și nici unii nici alții nu au dreptate.
Când te afli pe Coasta de Est, ncepi conversația cu utilizarea bitcoin-ului ca un bun sau ca o monedă. Fă asta înainte să discuți despre cum îți construiești afacerea în jurul tehnologiei.
Ieși devreme în public, fă-o cu consistență și ține-ți discursul cu fiecare ocazie
Sunt câteva beneficii pentru ieșirea în public.
Ceea ce a fost clar imediat în timpul procesului de fundraising este că investitorii sunt mai ușor de convins când discuția începe cu ”Te-am văzut pe Twitter, oamenii adoră produsul și încep să îmi dau seama că e scalabil.
Întâlnirile încep de obicei cu 15 minute de nivelare a terenului de joc. Aduci investitorul pe aceeași lungime de undă cu tine în ceea ce privește felul în care vezi lumea, cum intră produsul tău în ecosistem și cum plănuiești să crești.
Să economisești bani și să vorbești despre detalii mai compleicate este mai important pentru finanțator și mai bine pentru tine. Singura metodă prin care poți ajunge la acel moment este punând produsul în mâinile oamenilor și fiind deschis în legătură cu ceea ce construiești.
Matt Schlicht, CEO al rețelei sociale Zapchain, a spus: “Ieși în lume și nu te opri nici un moment din prezentarea produsului. Nu fă prezentări modeste, prezintă cea mai ambițioasă viziune a ceea ce vrei să construiești”
Caută mentori
Pentru cei care sunt în primele stadii de căutare a finațatorilor și care se gândesc să crească, țineți cont de sfatul meu. Nu mergeți direct să vorbiți cu finanțatorii.
Chiar dacă nu sunt expert în strângerea de fonduri, am fost încântat să lucrez cu unii dintre cei mai buni fondatori din spațiul bitcoin pentru a-mi rafina discursul, pentru a face cunoștință cu oameni și pentru a mă prezenta la întâlniri cât de pregătit se poate.
Găsește 3-5 fondatori bitcoin pe care îi admiri și trimite-le niște mesaje frumoase, în care să subliniezi cât de mult apreciezi felul în care au contribuit la ecosistem și cât de mult îți plac produsele lor.
Construiește rețeaua cu ajutorul acestora.
Exersarea discursului va fi foarte valoroasă iar faptul că faci cunoștință cu investitorii va valora de 10 ori mai mult decât orice altceva.
Sursa – CoinDesk