IBM a lansat de curând un raport care descrie provocările și felul în care ar putea să evolueze Internet of Things (Internetul obiectelor). Raportul, scris sub titlul ”Democrația dispozitivelor – salvarea viitorului Internetului obiectelor”, discută despre adopția monedei bitcoin ca pe o soluție ”foarte elegantă” pentru provocările întâmpinate de evoluția Internet of Things. IBM spune că ”visul unui viitor sigur, eficient și smart este amenințat de taxele de abonare, publicitate dubioasă și supraveghere intruzivă”
Mai jos am extras și tradus o parte din raport:
”Atunci când prima rețea a fost vândută, nici măcar IBM nu și-a imaginat o piață globală mai mare de câteva mii de dispozitive. Rețelele erau provincia unor guverne și intreprinderi mai mari, utilizate pentru a executa funcții complexe de administrare și operare. Grație progresului tehnologic, rețelele au fost suplimentate mai întâi de minicalculatoare, apoi de microcomputere, calculatoare personael și, mai nou, telefoane smart și tablete. Următorul pe listă – dispozitivele smartDe fiecare dată costul puterii computaționale a scăzut exponențial, și pe de altă parte a dat drumul la o creștere în volu. Chiar dacă creșterea în volum a fost atât de mare, la fiecare revoluție, timpul de care era nevoie pentru a ajunge la acea creștere a scăzut.
Următoarea revoluție, o rețea de miliarde de dispozitive inteligente cunoscute sub numele de Internet of Things (IoT) va fi într-un fel previzibilă și similară cu dezvoltările din trecut ale lumii computerizate. Din alte puncte de vedere, reprezintă o abordare cu totul nouă.
Puterea computațională este deja răspândită către multe dispozitive, de la bucătărie și până la mașini, dar este un tip de putere computațională ieftină și scalabilă și în același timp limitată la specificul aplicației.
Ce a apărut nou și va alimenta Internet of Things este trecerea de la scopuri speciale – de cele mai multe ori minimul necesar pentru controlul dispozitivului – către scopuri mai generale.
Acestea au fsot acompaniate de disponibilitatea unor senzori ieftini care astăzi pot să fie implementați în dispozitiv chiar dacă nu sunt folosiți.
Privind spre viitor, o creștere a serviciilor deschise cptre internet va permite dispozitivelor să se conecteze și să ruleze fluid ca parte dintr-o rețea complexă. Printarea 3D și manufacturierea digitală va permite producătorilor să constuiască și să lanseze dispozitive în cantități limitate, făcând rapid pionierat al unor produse și soluții noi.
Rezultatul – proliferarea a sute de miliarde de dispozitive care nu vor fi cu mult mai scumpe decât cele fără aceste funcționalități smart, și totuși capabile să opereze și să se comporte ca parte a unui sistem complex, integrat. Ca și cu revoluțiile de dinainte, aceasta va deschide poarta pentru o reducere a costurilor, pe măsură ce telefoanele smart și tabletele care costă între 200 și 600$ sunt suplimentate de dispozitive smart cum ar fi clanțele și becurile, care costă de la 20$.
Pe măsură ce trecem de la un miliard de telefoane smart la sute de miliarde de dispozitive smart, scara oportunităților oferite de Internet of Things devine vizibilă. După peste 50 de ani de penetrare pe piață care a crescut treptat, majoritatea economiei globale este încă considerată ca parte din industrii care nu folosesc intensiv informatica. Cele mai multe dintre acestea – ca agricultura, transportul și logistica – nu s-au potrivit prea bine cu calculatoarele, pentru care e nevoie de un birou. Internet of Things va schimba toate acestea.
Până acum, primul val de Internet of Things s-a concentrat pe aplicații cu valoare mare. Au avut succes vizibil în monitorizarea continuă a motoarelor cu reacție, kiloetrajele smart automate și administrarea de la distanță a asigurării medicale. Cererea a fost însă lentă în multe zone – doar 30% din echipamentul industrial greu este pus în rețea și doar 10% dintre televizoare sunt folosite pentru Internet. Probabil cea mai lentă zonă de adopție este automatizarea casei, unde adopția consumatorilor nu a fost atât de mare pentru dispozitive începând cu periuțele de dinți și terminând cu frigidere.
Prima provocare – costul conectivității
Chiar dacă veniturile nu ating așteptările, costurile sunt prohibitiv de mari. Multe souții Internet of Things existente sunt scumpe din cauza infrastructurii și costurilor de mentenanță asociate cu sistemele cloud centralizate și cu femele mari de servere, pe lângă costurile serviciilor de la intermediari.
Provocarea a doua – Internetul și încrederea
Inițial, Internetul a fost construit pe încredere. În era de după Snowden a devenit evident că încrederea în Internet s-a terminat. Noțiunea de soluții Internet of Things construite ca sisteme centralizate cu partenerii de încredere este acum o fantezie. Cele mai multe soluții din ziua de azi oferă capacitatea unor autorități centralizate, fie ele guverne, producători sau furnizori de servicii, care pot să aibă acces neautorizat și să controleze dispozitive colectând și analizând datele utilizatorilor.
A treia provocare – Internet of Things durabile
Chiar dacă multe companii au intrat rapid pe piața smart, a dispozitivelor conectate, nu au descoperit încă faptul că e foarte greu să ieși din această zonă. Chiar dacă clienții înlocuiesc telefoanele și calculatoarele la fiecare 18-36 de luni, se așteaptă ca în cazul clanțelor, becurilor și altor piese de infrastructură să nu fie nevoie să le înlocuiască câțiva ani, chiar zeci de ani.
A patra provocare – lipsa valorii funcționale
Multe soluții Internet of Things din ziua de astăzi suferă de lipsa unei valori reale. Propunerea făcută pentru mutle dispozitive conectate a fost…faptul că sunt conectate – dar numai faptul că au capacitatea de conectivitate nu le face mai inteligente sau mai bune. Conectivitatea și inteligența sunt mijloace de a crea produse și experiențe mai bune, nu sunt un scop în sine.
Provocarea cinci – Modele de afacere defecte
Cele mai mutle modele de afaceri Internet of Things se bazează de asemenea pe utilizarea analzielor pentru a vinde datele utilizatorilor sau pentru targetarea publicității. Aceste așteptări sunt de asemenea nerealiste. Atât publicitatea cât și datele de marketing sunt afectate de calitatea unică a pieței în informație – costurile marginale ale capacităților suplimentare (publicitatea) sunt zero. Un alt impediment în ceea ce privește extragerea valorii din datele de la utilizatori este că, dacă consumatorii ar putea să fie mai deschiși la partajarea datelor, întreprinderile nu sunt.
Înapoi la Știri Bitcoin